27.11.2020 10:00

Himlen är blå och solen är en klocka

Varje detalj rymmer djupa, konkreta berättelser som förblir hemliga. De ligger fördolda i materialet. Den magiska diskbänkrealismen. Som börjar i det alldagliga och rör sig utåt. Inåt. Galghumor. Färgerna friställs från det reella. Men återkommer alltid. Ibland som mysterium.

En pandemi som gör att vi inte kan resa. Två konstnärer som aldrig är stilla. Ständigt i rörelse. En rörelse tecknad med tråd hos den ena och med pensel hos den andre.

Himlen är blå och solen är en klocka. Redan i titeln finns den där. Ambivalensen. Den flytande gränsen mellan verkligheterna. En klocka. Ett ur. Dånet från det goda uppförandets kyrktorn. En blomma. En blåklocka i himlen. Stjärnsmäll. Primärfärgerna. Himlen är kadmiumgul på karbasolviolett grund. Målningen heter Bananrepubliken. Skönhet och kitsch. Paradis och träsk. Våldsam stiltje. Det finns ytterligare två enorma dukar. En röd duk. En aforism av porträtt. En vardagsparad. Blicken sugs in mot centrum. Högglänsande sådär som bara vissa oljiga mörkröda pigment blir, och matta ytor av ivriga penseldrag. En blå världskarta. Les Antilles. Les illes. Inutile – Antillerna, öarna, de oanvändbara. På duken står att läsa på Holländska. De Westindeske Zee. Jag tror det är författaren och poeten Eduard Glissant från Martinique som, på franska, menar att överföringen av det talade till det skrivna avmobiliserar kroppen, kontrollerar den. Tar den i besittning. Men hur är det med bilden? Bilden som är en bild av en bild. Den sociologisk-känslomässiga världskartan. Och kropparna? Textil anatomi. Berättar kroppen. Betraktarkroppen. Skulpturer och bilder som rör sig i representationens gränsland och slår mot fysiken som en klocka.

Ögonen. Påsydda. Målade. Tecknad med tråd hos den ena och med pensel hos den andre. Jag tänker på de holländska målare som gestaltade den nya världen som de aldrig besökt. Palmträd i europeiskt ljus. Båda konstnärer använder sin egen polyfona historia. Ibland överlappar de. Ibland skaver det. I The office möter vi en kreoliserad Surinamisk vardagshögtid. Tydligen firas alla religioners högtider där. Party hela tiden. Ögonen berättar mer än hudfärgen. Den judiska befolkningen som flytt inkvisitionen bosatte sig långt ifrån de andra européerna. Barnen som blev till på plantagen upptogs i familjen. Präster. Militärer. Lärare. Ständigt nya platser. Ett arv. En ö. En skärgård. En skärseld.

Ett broderat skelett omgivet av violer. Solnedgången inverteras i antern – den broderade pistillen glänser som guld mot det mattsvarta tyget. Ända sedan jag först snubblade in över hennes skulpturer på en ateljéfest i Helsingfors har dessa på en och samma gång brutala och skira tygskulpturer framstått som förkroppsligade romankaraktärer. En överföring från det skrivna tillbaka till kroppen. Finsk medeltida kyrkokonst. Renässans. Slottet i Uppsala som byggdes om från borg till ett representativt renässanspalats av Johan III. Och Carl von Linné vars lärjunge, Daniel Rolander fick i uppdrag att göra fältarbete i Surinam, bland annat för att dokumentera och kategorisera insekter och växter. Och som tillskillnad från sina två föregångare överlevde livet i Amazonas. Hans forskning publicerades dock inte förrän nyligen. 200 år efter hans död.

En camouflagetygsängel med ögon på vingarna. Ett brunt och ett blått. Kyrkoklockorna som ekar genom sekel. Återvunna plagg. Bomull. Linne. Hon har beskrivit sitt måleri som palimpsestiskt. Palimpsest är ett pergament där tidigare skrift blivit borttagen för att ge plats för ny text. Filmforskaren Vivian Sobchack använder begreppet palimpsestisk för att förklara hur förhållandet mellan historia och myt bör betraktas. Att de inte ska ses som motpoler utan att det alltid pågår ett samtal. λόγος και Μύθος. Julia Kristevas abjekt, Sigmund Freuds unheimlich, Gilles Deluze djurblivande och Michel Foucaults avhandling om galenskapens historia refuserades just i Uppsala. Det blir faktiskt bara ytligt i det här sammanhanget.

-Jonatan Habib Engqvist

 

Info

27.11.2020 10:00 - 03.01.2021 16:00
Porvoon Taidehalli

Innehållet syns inte eftersom bruket av kakor inte har godkänts.

Beställ vårt nyhetsbrev

Please write no text here
Evenemang Mötes- och evenemangslokaler
*