Hoppa till innehåll

Klitsa Antoniou: Making Waves

Utgångspunkten för Klitsa Antonious konsts bygger sig oftast på arkivmaterial. Hon utforskar frågor om utrymme, fångenskap, personliga och politiska gränser och censur för att ge betraktaren en empatisk, multisensorisk och deltagande upplevelse. Genom att koncentrera sig på brev från den politiska aktivisten Rosa Luxemburg skrivna i rum när hon var fängslad, tar konstnären med sig det heterotopiska utrymmet i fängelset till Borgå Konsthall för att frigöra den föreställda potentialen hos sådana heterotopiska utrymmen till galleriets lokal och dess rika historia. Dessa transgressiva handlingar av transkulturation syftar till att lysa upp ett imaginärt rumsligt område, en uppsättning relationer som inte är åtskilda från dominerande strukturer och ideologi men som går emot strömmen och erbjuder flyktvägar, och som Michel Foucault uttrycker det, en ”passage som är en inhägnad”. (Foucault 1987, 76). Dessa passager erbjuder en väg till utsidan, och frigör på så sätt tittarna från sig själva för att ge möjligheten till känslomässig empatisk identifikation med politiska handlingar och personligt lidande hos människor som Rosa Luxemburg och andra fängslade politiska fångar och människor som flyr från konfliktområden och ekonomiska depravationer, för att föra dessa till den nuvarande ovissa tiden vi lever i.

Multimediautställningen använder ljud, video och hittat material för att förena konceptet med installationernas materialitet. Videoinstallationen Something Exceedingly Strange Happening this Year (2020) tar besökaren nära Luxemburgs skrifter med en videoprojektion som använder hennes brev och dagböcker i fängelset. Juxtapositionen av att läsa hennes skrifter och den fascinerande visualiteten i videoinstallationen gör försök till en empatisk identifikation med Luxemburgs rädsla, smärta men viktigast av allt, fantasifulla optimism. Inspelningar av illegala stationer och piratstationer i installationen Making Waves (2022) väcker frågor om politisk och personlig censur i en tid av ständig övervakning där statens panoptikon har utökat sitt nät till aldrig tidigare skådade dimensioner. Rörelsefrihet, övervakning och gränsernas konstgjordhet utforskas i installationen No Photographs Should be Taken Beyond this Point (2020) och ställer relevanta frågor i relation inte bara till områden med väpnade konflikter utan viktigast av allt, till våra vardagliga liv och gränserna som är resta omkring oss.

Biografi

KLITSA ANTONIOU är professor i bildkonst vid Cyprus University of Technology, institutionen för konst. Hon studerade vid Wimbledon School of Art och Saint Martin’s School of Art and Design (kandidatexamen i bildkonst) i London, vid Pratt Institute (magisterexamen i bildkonst) och New York University (doktorsexamen i konst) i New York. År 2014 tog hon doktorsexamen i konstteori och konstfilosofi (avhandlingens titel: Contemporary Cypriot Art: Loss, Trauma, Affect and the Material that Passes into Sensation) vid Cyprus University of Technology.

Hon är konstnär och forskare med ett tvärvetenskapligt arbete. Hon har deltagit i ett flertal seminarier, workshoppar, konferenser och konstnärsvistelser i många länder och vunnit ett antal priser och utmärkelser. Hon är grundare och koordinator för Cut Contemporary Fine Arts Lab sedan 2019.

Som konstnär har hon haft utställningar i stora museer, gallerier och konstinstitutioner världen över. Hennes verk har ställts ut i Herzliya Museum, Israel; Circulo de Bellas Artes, Madrid; Palais du Rhin/Drac Alsace, Strasbourg; Arte Contemporanea Pinerolo, Turin; Sandström Andersson Galleri, Sverige; Exhibit Gallery, London; Antrepo, Istanbul; Espace Commines Paris; Pulchri Studio, Haag; Macedonian Museum, Thessaloniki; Wonderland Lotte Square, Quanzhou, Kina; Bozar Expo, Belgien; Museum of Contemporary Art, Sarajevo; Skånes konstförening, Malmö, Sverige; Petach Tikva Museum, Israel; Museum of Nanjing University of the Art, Kina; och The Museum of the Arts of the 20th and 21st Century, Sankt Petersburg, Ryssland; De Skyddssökande, Ostgotateatern, Norrköping, Sverige; Norrköpings stadsmuseum, Sverige; Anya och Andrew Shiva Gallery, John Jay, New York; Museum of Contemporary Art, Aten, Grekland.

År 2019 representerade hon Malta i Venedigbiennalen med verket Atlantropa-X.

https://www.klitsa-antoniou.com/

 

Utställningen stöds av

Embassy of the Republic of Cyprus in Helsinki, Finland 

Cyprus Deputy Ministry of Culture

Cyprus University of Technology 

Cut Contemporary Fine Arts Lab

Andra liknande evenemang